پیام 9 ماده‏ای حضرت امام خمینی(ره) برای ملت ایران

فریم

 

رحلت عالم، خطیب و واعظ بزرگوار آیت ‏اللَّه "علی محدث ‏زاده قمی" (1354ش)
آیت‏اللَّه علی محدث‏زاده قمی فرزند محدث بزرگ، حاج شیخ عباس قمی، در سال 1298ش (1338ق) در خاندان علم و تقوا در قم به دنیا آمد و در مشهد نشو و نما یافت. وی پس از آنکه مقدمات و ادبیات را در مشهد آموخت به همراه پدر رهسپار نجف اشرف گردید و پس از چند سال، در نوزده سالگی از شیخ آقا بزرگ تهرانی و یک سال بعد از پدرش اجازه روایت گرفت. آیت‏اللَّه محدث‏زاده در سال 1320ش راهی قم شد و از محضر حضرات آیات شیخ ابوالحسن مشکینی و سید صدرالدین جزایری بهره برد، اما بیشتر همت خود را بنا بر توصیه پدرش، مصروف اخبار و احادیث نمود. ایشان پس از هفت سال، به تهران رفت و به شیوه پدرش، رشته وعظ و خطابه و تصحیح و تالیف کتب را برگزید. این محدث گرانقدر، همچنین تعداد زیادی از کتاب‏های چاپ نشده پدر را تصحیح، تحشیه، مقابله و منتشر کرد. آیت‏اللَّه محدث‏زاده پس از واقعه خونین 15 خرداد 42، در حمایت از امام خمینی(ره) علیه رژیم اعتراض نمود که به همراه پنجاه عالم و روحانی دیگر بازداشت شد و به زندان افتاد. از این نویسنده و عالم دینی آثار متعددی بر جای مانده که امام صادق(ع) در 4 جلد از آن جمله است. آیت‏اللَّه محدث‏زاده قمی سرانجام در 26 دی ماه 1354ش برابر با 12 محرم 1396ق در 56 سالگی در تهران درگذشت و پس از تشییعی با شکوه در تهران و قم، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

فرار شاه خائن "محمدرضا پهلوی" از کشور در پی گسترش نهضت اسلامی ملت ایران (1357ش)
با فراگیر شدن جرقه‏های اولیه انقلاب و فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی قیام‏های مردمی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و پس از وقایع خونین کشتار 17 شهریور و 13 آبان 57 و برگزاری مراسم چهلم‏های مختلف در شهرهای کشور و نیز اعتصاب کارگران شرکت نفت و از همه مهمتر چاپ اعلامیه توهین‏آمیز روزنامه اطلاعات، کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج شد و موجب گردید که در مدت زمان کوتاهی، پایه‏های اقتدار رژیم 2500 ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شخص اول مملکت گردد. در آن تاریخ، همه ناظران سیاسی معتقد بودند که حل بحران با ادامه حضور شاه امکان‏پذیر نیست و رهبر انقلاب اسلامی، به هیچ عنوان حضور شاه و رژیم سلطنتی را تحمل نخواهد کرد. شاه نیز به این موضوع واقف بود. در این زمان، وی، تنها خروج از کشور را به نفع خود می‏دانست. سرانجام محمدرضا پهلوی سه روز پس از تشکیل شورای سلطنت به همراه همسر و خانواده خویش در حالی ایران را برای همیشه ترک نمود که به شدت می‏گریست. آنها سوار بر هواپیمای اختصاصی (شهباز) شده و در حالی که یک جت بوئینگ 707 و ده‏ها هلیکوپتر آن را همراهی می‏کردند از کشور خارج شدند. پس از رفتن شاه از کشور، جشن و شادمانی، سراسر میهن را فرا گرفت، مجسمه‏های شاه پایین کشیده شد و ارکان رژیم شاهنشاهی متزلزل‏تر گردید.

پیام 9 ماده‏ای حضرت امام خمینی(ره) برای ملت ایران (1357 ش)
همزمان با فرار محمدرضا پهلوی از ایران، امام خمینی(ره) پیامی در 9 ماده برای ملت ایران فرستادند که اهمّ آن عبارت بود از: "به کسانی که در شورای سلطنتی غیرقانونی به عنوان عضویت داخل شده‏اند اخطار می‏کنم که بی‏درنگ از این شورا کناره‏گیری کنند و در صورت تَخلّف، مسؤول پیش آمدها هستند؛ به وکلای غیرقانونی مجلسین اخطار می‏شود که از رفتن به مجلس احتراز کنند و در صورت تخلف، مورد مؤاخذه ملت شریف قرار خواهند گرفت." در همین پیام آمده بود: "کشاورزان نسبت به کشت گندم دیم اقدام نمایند؛ بانک‏ها از پرداخت سپرده‏های وابستگان رژیم و دزدان و غارتگران اموال بیت المال خودداری نمایند؛ دانشگاهیان باید به مبارزه خود علیه دولت غاصب و شاه و شورای غیرقانونی سلطنت ادامه دهند و استادانی را که با دستگاه ظلم رابطه دارند، نپذیرند." همچنین امام در این پیام، برپایی راهپیمایی روز اربعین را به مردم توصیه کردند.

تصرف منطقه نوسود توسط اشغالگران بعثی در اوایل جنگ تحمیلی (1359ش)
در یکی از حمله های نیروهای عراقی به نواحی شمالی در زمستان سال 1359، حاشیه مرزی نوسود تا مریوان، به تصرف دشمن درآمد . رزمندگان اسلام در عملیاتی به عنوان 'روح الله' در تیرماه 1360 توانستند منطقه شرق نوسود را از اشغال دشمن خارج و آزاد سازند.

حمله نیروهای چند ملّیتی به کشور عراق در پی اشغال کویت توسط رژیم بعث (1369ش)
در یازدهم مرداد 1369 ش با حمله نظامی عراق به کویت با این بهانه که کویت متعلق به عراق است، این کشور کوچک ظرف چند ساعت به اشغال نیروهای مهاجم درآمد. به دنبال این تجاوز آشکار، دولت‏های غربی به خصوص آمریکا تلاش وسیعی را برای محکومیت عراق و بیرون راندن آن‏ها از خاک کویت آغاز کردند. با تلاش کشورهای غربی به رهبری آمریکا، فعالیت‏های سیاسی جهت تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه عراق، با هدف همسویی کشورهای غربی برای حمله به رژیم بعث شدت گرفت. در نهایت پس از اولتیماتوم آمریکا برای خروج عراق از کویت و عدم توجه عراق به این تهدید، نیروهای چند ملیتی از بامداد بیست و ششم دی ماه 1369 حمله گسترده خود را با عنوان "طوفان صحرا" آغاز کردند که پس از چند روز، با شکست و عقب نشینی نیروهای عراقی، قوای متحد در منطقه مستقر شدند. این جنگ باعث حضور دایمی نیروهای چند ملیتی به ویژه آمریکا گردید تا این که پس از بهانه‏جویی‏های زیاد مبنی بر وجود داشتن سلاح‏های کشتار جمعی در عراق و پس از وقایع شهریور 1380 و حمله به برج‏های دو قلوی نیویورک، نیروهای آمریکا و انگلیس با حمله مشترکی به عراق، این کشور را به تصرف خود درآورده و نظام صدام را سرنگون ساختند. از آن پس خود در این کشور حاکم شده و منابع نفتی آن را غارت کردند.

شهادت شهید ملامحمد ذبیحی (1360ش)
شهید ملامحمد ذبیحی، یکم مهر 1324ش در روستای بیساران مریوان چشم به جهان هستی گشود. در خانواده‌ای متدین و اهل فضل پرورش یافت و از فیض دانش پدرش ملانجم‌الدین و برادرش ملاصلاح‌الدین برخوردار شد. نزد ملا‌جمیل‌الدین ذبیحی و علمای روستای هویه درس خواند، محضر شیخ زاهد نقشبندی و ملاخالد مفتی‌زاده را درک کرد. با استعداد و نبوغ سرشاری که داشت، تحصیلات حوزوی را ادامه داد و موفق شد در مذهب شافعی از مفتی کردستان اجازه افتاء دریافت کند، پس از مرگ برادرش ملاصلاح‌الدین، به درخواست مردم، امام جمعه‌ بیساران شد و با این مسئولیت، فعالیت و تلاشش بیش‌تر گشت. قبل از انقلاب، هویت رژیم پهلوی را برای مردم روشن می‌ساخت و آنان را با نهضت حضرت امام خمینی (ره) آشنا می‌کرد. بعد از انقلاب نیز در راه حفظ و اعتلای اهداف انقلاب اسلامی کوشش کرد، در خطبه‌های نمازجمعه به ترویج مسائل اسلامی و حکومت اسلامی و ارشاد مذهبی مردم پرداخت و با اهل نفاق و گروهک‌های معاند مبارزه کرد که بر آنان گران آمد، چند بار در دست آنان گرفتار آمد که با پای‌مردی مردم رهایی یافت تا این‌که بعد از نماز صبح روز بیست و ششم دی‌ماه سال 1360 هجری شمسی در سن سی و شش سالگی به‌وسیله گروهک‌ها ترور شد، دعوت حق‌تعالی را لبیک گفت و به دیدار معبودش شتافت. محل شهادت و مدفن او مسجد جامع بیساران است. از شهید ملامحمد ذبیحی دو فرزند به یادگار مانده است.

مدیر باغ وحش تبریز را خرس خورد(1349ش)

یورش سپاهیان یزید به مکه و اهانت به ساحت مقدس مسجدالحرام (64ق)
یزید بن معاویه سه سال و اندی خلافت کرد. در سال اول نواده‏ی عزیز رسول اللَّه و سلاله‏ی پاک زهرا(س) و علی(ع)، حضرت امام حسین(ع) را به شهادت رساند و مرتکب جنایاتی شنیع گردید. در سال دوم جنبشی را که در مدینه آغاز شده بود به قتل عام تبدیل کرد و مدینه‏ی معظمه را به خاک و خون کشید و در اواخر خلافت نکبت بار خود برای سرکوبی عبداللَّه بن زبیر، یکی از فرماندهانِ سپاه خود به نام حَصین‏بن نُمیر را به مکّه‏ی منوّره فرستاد. در این حمله، حرم امن الهی را محاصره کرده و بیت اللَّه الحرام را به منجنیق بست. این محاصره تا زمانی که خبر مرگ آن پلید به گوش حصین رسید، ادامه داشت.

درگذشت "ابوالعلاء مُعرّی" شاعر، نویسنده و ادیبِ شهیر عرب (449 ق)
احمد بن عبداللَّه بن سلیمان مُعِرِّی تَنوخی، از ادبا، شعرا، نحویین، لُغَویین بسیار متبحّر و حاذق می‏باشد. وی دارای حافظه‏ای عالی و عجیب بود که خارج از حیطه‏ی بیان و قدرت زبان می‏باشد، به طوری که هر چیزی را به یک بار خواندن حفظ می‏نمود. ابوالعلاء در کودکی بر اثر بیماری آبله نابینا شد و تا آخر عمر کور بود. در ده یازده سالگی قریحه‏ی شعری بسیار عالی در خود مشاهده کرد و از آن پس به سرودن اشعار ناب پرداخت. وی مدتی در مجلس سیدمرتضی عالم و دانشمند بزرگ شیعه حضور داشته و در سلک شعرای درس و مجلس او بوده است. هرچند پس از مدتی به سبب بیان عقایدی باطل، از مجلسِ درس سید مرتضی بیرون رانده شد. عقیده‏ی مذهبی ابوالعلاء در بین رجال نویسان محل اختلاف و نظر می‏باشد. بیشتر بزرگانِ این فن، او را به کفر و الحاد محکوم کرده و کافرش می‏دانند. همچنین با بعضی از سوره‏های قرآن معارضه و مخالفت کرده است. ابوالعلاء، تولید نسل را روا ندیده و آن را جنایت می‏دانست که والدین، فرزند را به این دنیا می‏آورند. با این همه، عده‏ای می‏گویند که ابوالعلاء در اوایل حال، طریقتی باطل داشت ولی در اواخر عمر توبه کرده است. الامالی، الحقیر النافع، الرسایل و... از جمله تألیفات وی می‏باشند.

رحلت مرجع بزرگوار آیت اللَّه "آقامحمد کبیر" عالم و فقیه (1369 ق)
آقامحمدقمی فرزند آقا حسین قمی معروف به کبیر در سال 1288 ق در قم به دنیا آمد. مقدمات و سطوح را در قم و تهران خواند. از جمله اساتید وی در این دوره، میرزا حسن آشتیانی، آقامحمود قمی و شیخ فضل اللَّه نوری می‏باشند. در 1319 ق به نجف رفته و از درس آخوند خراسانی و دیگر علما بهره می‏گیرد و در 1330 به قم مراجعت می‏نماید. وی سال‏ها به ارایه‏ی خدمات دینی مشغول بود و در یکی از مساجد اصلی شهر، اقامه‏ی جماعت می‏نمود. از ایشان آثار و تالیفاتی بر جای مانده است. آرامگاه ایشان در شیخان قم در مقبره‏ای که به نام وی است، می‏باشد. آیت اللَّه کبیر به هنگام رحلت 81 سال داشت.

استقلال کامل کشور "السالوادور" در امریکای مرکزی (1839م)
کشور السالوادور با 21/041 کیلومتر مربع مساحت در میانه قاره امریکای مرکزی در کنار اقیانوس آرام واقع شده و با کشورهای هندوراس و گواتمالا همسایه است. جمعیت آن، 6/300/000 نفر می‏باشد و سان‏سالوادور پایتخت و سانتاآنا و سان‏میگِل از شهرهای مهم این کشورند. واحد پول السالوادور کولون و زبان رسمی مردم آن اسپانیولی است. این کشور به نسبت مساحت کم، پرجمعیت‏ترین کشور امریکای مرکزی می‏باشد که اکثریت مردم آن از نژاد دورگه سرخ و سفید می‏باشند. پیش‏بینی جمعیت آن تا سال 2025م بیش از 9 میلیون نفر عنوان شده است. کاشفان اسپانیایى، در سال 1524م به ال‏سالوادور قدم نهادند و در اواسط این قرن در این سرزمین به استعمار مشغول شدند. کشور السالوادور، پس از سال‏ها قرار داشتن تحت سلطه استعمار اسپانیا در سال 1821م استقلال خود را از این کشور به دست آورد و در سال 1824م به عضویت اتحادیه امریکای مرکزی درآمد. این اتحاد دیری نپایید و با انحلال این اتحادیه، در 15 ژانویه سال 1839، السالوادور به طور کامل مستقل شد. در سال‏های پس از استقلال، السالوادور همواره با همسایگانش به ویژه هندوراس درگیری داشته و همیشه درگیر جنگ‏های داخلی نیز بوده است. هم‏چنین از سال 1980 تا 1992م، این کشور صحنه‏های درگیری‏های داخلی شورشیان بود که منجر به کشته و زخمی شدن صدها هزارنفر گردید. در اوایل سال 1992م، بین شورشیان و دولت این کشور مذاکرات آتش‏بس صورت گرفت و دوره ناآرامی‏ها سپری شد. (ر.ک: 15 سپتامبر)

درگذشت "جورج سیمون اُهْمْ" فیزیک‏دان معروف آلمانی (1854م)
جورج سیمون اُهْمْ دانشمند و فیزیک‏دان معروف آلمانی در 28 ژوئن سال 1787م در باواریا در آلمان متولد شد و در دوران تحصیل به فیزیک علاقه‏مند گردید. وی در جوانی ضمن تدریس در دبیرستان، به تحقیق درباره تهیه جریان برق پرداخت و چون توان خرید ابزار لازم را نداشت، پاره‏ای از آنها را خودش ساخت. سیمون اُهم در پی مطالعات و تحقیقات بسیار در علم فیزیک، قوانینی را در زمینه الکتریسیته کشف کرد که علی‏رغم ایجاد دگرگونی بسیار در فیزیک، برای کاشف آن فایده‏ای جز مخالفت‏های شدید و ترک شغل دبیری از دبیرستان نداشت و او مدت شش سال با فقر دست به گریبان بود. با این حال اُهم به تلاش خود ادامه داد و رفته رفته کشف او در زمینه الکتریسته مورد توجه و استفاده علمی و عملی واقع گشت به طوری که در سال 1841م مدال انجمن سلطنتی و در سال 1842م عضویت این انجمن به او اعطا و پیشنهاد گردید. اُهم پس از چندی مورد توجه همگان قرار گرفت و به استادی دانشگاه مونیخ رسید. به پاس خدمات این فیزیک‏دان برجسته، واحد مقاومت الکتریکی، اُهم، نام‏گذاری شده است. سیمون اهم سرانجام در پانزدهم ژانویه سال 1854م در 67 سالگی درگذشت.

اولین مکالمه تلفنی از "نیویورک" به "سانفرانسیسکو" (1915م)

تأسیس سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک" (1961م)
چهارماه پس از اجلاس بغداد که در دهم سپتامبر 1960م و درباره تأسیس یک سازمان مشترک نفتی تشکیل شده بود، سازمان کشورهای صادر کننده نفت یا اوپک که مخفّف حروف اول سازمان به انگلیسی است، در پانزدهم ژانویه سال 1961م از طرف پنج کشور صادر کننده نفت شامل ایران، عربستان سعودی، عراق، کویت و ونزوئلا به دنبال کنفرانسی از نمایندگان این پنج کشور در کاراکاس پایتخت کشور امریکایى ونزوئلا به وجود آمد. تا قبل از تشکیل اوپک، کمپانی‏های بزرگ غربی که کار اکتشاف، استخراج، توزیع و فروش نفت در بازارهای جهانی را در دست داشتند، بهای نفت را به میل خود تعیین می‏کردند و برخلاف معمول در مورد کالاهای تجارتی جهان، تولید کنندگان و صاحبان اصلی نفت، هیچ نقشی در تعیین قیمت آن نداشتند. در این اوضاع، اوپک که به عنوان واکنشی در برابر کاهش ناگهانی بهای نفت از طرف کمپانی‏ها تشکیل شده بود، در آغاز کار، در برابر قدرت‏های جهانی نفتی کاری از پیش نمی‏برد، ولی باپیوستن تدریجی کشورهای صادر کننده نفت از قبیل الجزایر، لیبی، نیجریه، قطر، امارات متحده عربی، اندونزی، اکوادور و گابن به اوپک، این سازمان به تدریج قدرت بیشتری یافت و از آن پس به رویارویى با شرکت‏های بزرگ نفتی غرب پرداخت. هرچند در مسیر فعالیت‏های اوپک فرازو نشیب‏های متعددی قرار گرفت، ولی این سازمان در سال‏های اخیر برای تثبیت بهای نفت و افزایش تدریجی آن به سیاست تعیین سهمیه تولید برای کشورهای عضو دست زده و باعث تعادل قیمت این ماده حیاتی گردیده است.

وقوع زلزله مهیب در هندوستان (1934م)
در چنین روزی در سال 1934 میلادی بر اثر یک زلزله 4/8 ریشتری بیش از ده هزار نفر در هند و نپال جان خود را از دست دادند .

تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی (1944م)
در چنین روزی در سال 1944 میلادی کمیسیون مشورتی اروپایی تصمیم گرفت که آلمان را تقسیم کند و البته این تصمیم بعدها رنگ عملی تری به خود گرفت . پس از جنگ جهانی دوم کشور های مختلف جهان که عامل دو جنگ جهانی را کشور آلمان می دانستند تصمیم گرفتند که این کشور را به دو بخش شرقی و غربی تجزیه کنند تا دیگر احتمال جنگ سومی نرود . در فوریه 1945 میلادی و در کنفرانس یالتا ؛ روزولت ، چرچیل و استالین سران کشور های آمریکا ، انگلستان و شوروی تصمیم گرفتند که علاوه بر محاکمه سران آلمان و ژاپن به عنوان جنایتکاران جنگی برخی از کشور های شرق و غرب را جزء بلوک اقماری خود کنند . لذا در این دوره شاهد بروز و حضور جنگ سرد هستیم که در یک سوی آن شوروی سابق و سوی دیگر آن انگلستان و آمریکا قرار دارند. تفکیک آلمان نیز بر این مبنا شکل گرفت .

تولد جمال عبد الناصر،رهبر مصر(1918م)
درچنین روزی در سال 1918میلادی ، جمال عبدالناصررهبر مصر به دنیا آمد . عبد الناصر یکی از افسران جوانی بود که در مصر علیه نظام استبدادی سلطنتی حاکم بر این کشور به پا خاست . هنگامی که انقلاب سال 1952 مصر به پیروزی رسید جمال در پست های مدیریتی کلانی همچون وزارت کشور و معاونت نخست وزیری قرار گرفت . اندیشه های ملی گرایانه وی در حفظ منافع ملی مصر مثال زدنی است . به همین دلیل وی در سال 1956 طی یک اقدام انقلابی کانال سوئز را که یکی از راههای درآمد این کشور بود ملی اعلام کرد که این کار وی خشم کشور هایی چون انگلستان و فرانسه را برانگیخت . به منظور مقابله با اقدام جمال عبد الناصر ، کشور های انگلستان و فرانسه به خاک مصر لشکر کشی کردند و در این میان نیز رژیم صهیونیستی توانست صحرای سینا به عنوان بخشی از خاک این کشوررا به اشغال خود در آورد . ناصر در حوزه اتحاد جهان عرب تلاش های وافری انجام داد و سعی کرد به همراه سوریه اتحاد عربی را به وجود آورد . وی از جمله افرادی بود که به هیچ نوع پیمان منطقه ای همچون سنتو و سیتو نپیوست وی از بنیان گذاران جنبش غیر متعهد ها است . جمال در مدت حکومت خود با شوروی وخروشچف که در آن زمان رهبری این کشور را به عهده داشت،روابط صمیمانه ای بر قرار کرد . وی سرانجام در سال 1970 میلادی در قاهره دار فانی را وداع گفت .

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید