افسردگی در پس این عارضه شنوایی

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 
  پایگاه  صاعقه::این عارضه‌ی شنوایی اضطراب و افسردگی فرد را تا حد زیادی تشدید می‌کند.
دکتر خرمی‌نژاد، متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: وزوز گوش نوعی اختلال شنوایی می‌باشد که مکانیزم ایجاد آن مشخص و قطعی نیست.گاهی این اختلال مرتبط با خود سیستم شنوایی و یا جایی غیر از سیستم شنوایی است. سلول‌های مومی عصب شنوایی تا سیستم عصبی مرکزی همگی در ایجاد وزوز گوش نقش دارند.
 
وی ادامه داد: سخت شدن و بی حرکتی استخوان رکابی( اتواسکالر)، وجود جرم گوش در نزدیکی پرده گوش نیز، مصرف برخی داروها نظیر آسپرین با دوز بالا و افزایش سن ( پیرگوشی) در کاهش شنوایی و ایجاد وزوز گوش دخیل‌اند.
نوعی وزوز با نام وزوز گوش نبض‌دار نیز موجود است که ناشی از عروق گردنی می‌باشد. به این معنا که وقتی پاس‌های جریان خون از رگهای تنگ گردن عبور می‌کنند با ایجاد صدا همراه هستند.
 
این متخصص گوش، حلق و بینی خاطر نشان کرد: برخی وزوزهای ناشی از جرم گوش، تومور‌های ناشی از جرم گوش، تومورهای عروقی داخل گوش میانی و تومورهای عصب شنوایی با داروهای منشأ گیاهی مانند جینگو بیلوبا و برخی داروهای صنعتی چون گابا پنتین، بتا هیستین و سینا ریزین قابل درمان‌اند که اثر دارویی در وروز گوش 30 تا 35% اثر دارند.
 
دکتر خرمی نژاد در  پایان عنوان کرد: این اختلال شنوایی خون رسانی را مختل کرده و عصب شنوایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.همچنین در صورت شدید بودن این اختلال استرس، افسردگی، آثار نامطلوب روحی و روانی و کاهش فعالیت اجتماعی را برای فرد به بار می‌آورد.
لازم است افراد مبتلا به این عارضه از بودن در محیطی با سکوت مطلق، استفاده از رادیو با صدای ملایم در هنگام خواب و یا استفاده از برخی سمعک‌ها تا حدودی تحمل این درد را راحت‌تر کنند.
 
 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید