ریشه‌ی درمان بیماری‌هایتان را در این حیوانات بجویید

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 

 پایگاه صاعقه::حیوانات برای ما انسان‌ها در زمینه پزشکی همیشه سودمند بودند، به طوری که بخش عمده‌ای از تحقیقات میکروب‌شناسی، ژنتیکی، واکسن‌سازی و سم‌شناسی با کمک حیوانات انجام می‌شود.

 

به گزارش ر  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه   به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان موش آزمایشگاهی‌شدن ضرب‌المثلی است که بعضی بیماران هنگامی که به روش درمانی بی‌اعتماد هستند از آن استفاده می‌کنند، این مسئله به استفاده‌ی تحقیقاتی از موش برای درمان بیماری‌ها برمی‌گردد اما با پیشرفت علم ثابت شده حیوانات دیگری هم برای شناخته‌شدن علت بیماری‌ها در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند.

 

حیوانات در حوزه پزشکی چه کمکی می‌کنند؟
بدون شک افزایش سطح بهداشت عمومی جوامع انسانی کنونی و موفقیت در کنترل یا ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌های مهلک واگیر نظیر فلج اطفال و آبله و همچنین پیشرفت سریع در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی و زیست‌شناسی مدیون نقش کلیدی و مهم استفاده از جانداران مختلف به ویژه مهره‌داران و خصوصا جوندگان در تحقیقات بوده است.
در بین حیوانات، موش کوچک آزمایشگاهی و موش بزرگ آزمایشگاهی بیشترین کاربرد را دارند. سایر حیواناتی که در تحقیق یا آموزش استفاده می‌شوند شامل: همستر، خوکچه هندی، سگ، گربه، خرگوش و موش صحرایی است.

 

نقش ساختار زیستی مورد تحقیق بین حیوانات و انسان
میزان شباهت ساختار زیستی مورد تحقیق بین حیوانات و انسان تشابه نام دارد بطور مثال زمانی که مدلی برای ارزیابی سرطان‌زایی ماده‌ای انتخاب می‌شود، باید حداقل مشابه با بدن انسان پاسخ دهد بنابراین، مطابقت سازوکار زیستی مورد تحقیق بین انسان و مدل از شباهت آم مدل نیز مهمتر است.
اغلب با در نظر گرفتن این دو معیار می‌توان بهترین مدل را برای مطالعه‌ی عملکرد زیستی خاص انتخاب کرد اگر علائم بیماری بین مدل حیوانی و انسان یکسان باشد آن حیوان به عنوان همسان در نظر گرفته می‌شود که چنین مدل‌هایی تقریبا کم هستند بطور مثال سکته‌ی قلبی در میمون مدل مناسبی برای مطالعات انسانی است.
 
 کدام بیماری؟ کدام حیوان؟
دکتر محمد‌حسن اصغری مسئول گروه علوم حیوانات آزمایشگاهی پژوهشگران رویان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مبحثی در بحث تحقیقات داریم به نام مدل حیوانی که منجر به روشهای درمانی برای انسان می‌شود. این مدل حیوانی به این معنی است که بیماری‌هایی که در انسان وجود دارد را در حیوانات پیاده کنیم.
وی افزود: هر حیوانی مناسب برای یک نوع بیماری شبیه به انسان است به عنوان مثال مدل ضایعات مفصلی در انسان را در گوسفند پیدا می‌کنند، یعنی این بیماری را در گوسفند ایجاد می‌کنند که مانند انسان است، نارسایی‌های کبدی که در میمون وجود دارد شباهت زیادی به انسان دارد یا مشکلات عصبی در سگ یا گربه خیلی به انسان شبیه است و همچنین اسب مدل مناسبی برای بیماری‌های اندام‌های حرکتی است
اصغری خاطرنشان کرد: اما اینکه از موش در آزمایشات بیشتر استفاده می‌شود این است که موش از نظر ژنومی یا ساختار ژنتیکی 99 درصد شبیه انسان است و همچنین کار بر روی موش در مرحله‌ی اول تحقیقات راحت‌تر است از نظر نحوه‌ی نگهداری و تکثیر آن و بعد از موش شبیه‌ترین حیوان به انسان میمون است.

 

گزارش از مهناز متقی

 

 

انتهای پیام/

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید