بروز بیماری‌های کلیوی در نتیجه نقرس افزایش یافته است

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

 
 
 پایگاه صاعقه::براساس شواهد موجود موارد بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی در نتیجه نقرس افزایش یافته که یکی از دلایل مهم آن، درمان نشدن به موقع یا درمان نامناسب نقرس است.

 

علی فرزادی‌فر فوق تخصصی روماتولوژی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان افزود: در شرایط سلامتی اسید اوریک در خون حل می‌شود و از طریق کلیه‌ها به صورت ادرار دفع می‌شود  ولی بالارفتن مقدار اسید اوریک در خون، براثر ازدیاد تولید  این ماده و یا عدم کفایت کلیه‌ها در ترشح و دفع کافی آن است.
 
وی با  بیان اینکه کاهش وزن و کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی می‌تواند در کاهش اسید اوریک مؤثر باشد، تصریح کرد: کاهش وزن موجب می‌شود که کلیه اسید اوریک را راحت‌تر دفع کند و در مقابل افزایش وزن این روند را مختل می‌کند.
 
فرزادی‌فر تاکید کرد: براساس شواهد موجود موارد بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی در نتیجه نقرس افزایش یافته که یکی از دلایل مهم آن، درمان نشدن به موقع یا درمان نامناسب نقرس است.
 
وی یادآور شد: در واقع در موارد پیشرفته نقرس به کلیه‌ها دست‌اندازی می‌کند و موجب اختلال عملکرد کلیه می‌شود و در صورت درمان نشدن به نارسایی کلیه منجر می‌شود.
 
فرزادی‌فر با اشاره به اینکه نقرس در مردان شیوع بالاتری دارد، اظهار داشت: بروز نقرس در زنان قبل از سن یائسگی نادر است اما بعد از این سن، به علت تغییرات هورمون استروژن ممکن است دچار هیپراورسیمی ( بالارفتن اسید اوریک) و سندرم نقرس شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از بالارفتن اسید اوریک خون، مصرف زیاد آب است که به کارکرد کلیه‌ها هم کمک می‌کند و لذا هر فردی لازم است که در طی شبانه روز حدود 8 لیوان آب بنوشد.
 
 
انتهای پیام
 

این صفحه را به اشتراک بگذارید