10 درصد زنان در سنین باروری دچار بیماری آندومتریوز می شود

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
 
پایگاه صاعقه::10درصد خانمهای در سنین باروری مبتلا به آندومتریوز بوده و 38 تا 50 درصد زنانی که مشکل ناباروری دارند نیز دچار این بیماری هستند.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر مریم شاه حسینی دانشیار گروه ژنتیک ناباروری پژوهشگاه رویان در حاشیه شانزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عنوان طرح برگزیده وی " معرفی یک پروتئین به عنوان نشانگری در تشخیص بیماریهای التهابی رحم است گفت : تشخیص بیماریهای داخلی به ویژه بیماریهایی که نشانگر مشخیص در خون ندارند دشوار است .
 
وی ادامه داد : برای تشخیص مشکلات هورمونی پزشکان آمزایش خون تجویز می کنند و در آزمایشگاه با اندازه گیری سطح هورمون ها با روشهای ساده و معمول اختلالات احتمالی را تشخیص می دهند و پزشک با مطلع شدن از نوع و سطح ناهنجاری درمان مورد نیاز را تجویز میکند.
 
این برگزیده ملی جشنواره تصریح کرد : برای تشخیص بیماریهایی که نشانگر مشخصی در خون یا ادرار ندارند آزمایشگات و معاینات بیشتری مورد نیاز است که برای بیمار دشوار و نیازمند صرف وقت و هزینه است که آندومتریوز ،یکی از بیماریهای داخلی که علت ناباروری در زنان است .
 
وی با بیان اینکه اندومتریوز شیوع بالایی دارد و 10 درصد خانمهای در سنین باروری مبتلا به آندومتریوز هستند اظهار کرد : 38 تا 50 درصد زنانی که مشکل ناباروری دارند نیز به بیماری آندومتریوز مبتلا هستند که روش قطعی تشخیص این بیماری ، لاپاراسکوپی است که برای تائید بیماری از این روش استفاده می شود .
 
دکتر شاه حسینی ادامه داد: در افراد مبتلا به آندومتریوز بافت رحمی در سایر نقاط بدون ، به خصوص حفزه لگنی ایجاد شده و این بافت ها معمولا همزمان با چرخه های قاعدگی دستخوش تغییر شده و در زمان عادت ماهیانه خونریزی می کنند که عوارض عمده این ضایعه برای بیمار دردهای مزمن لگنی و نازایی است .
 
 وی در پایان با اشاره به اینکه با انجام این پژوهش در پژوهشگاه رویان مشخص شد که میتوان یک پروتئین را که توسط سلولهای سیستم ایمنی در شرایط التهاب تولید می شود و  MIF نام دارد به عنوان نشانگر اندومتریوز پیشنهاد کرد خاطرنشان کرد : میتوان از اندازه گیری این پروتئین درخون بیمار ، به عنوان نشانگری از ابتلا به آندومتریوز استفاده کرد که اگر بررسی های بالینی بعدی این نتایج را تائید نمایند این یافته می تواند باعث تسهیل در تشخیص و مدیریت بیماری آندومتریوز شود .
 
انتهای پیام/

این صفحه را به اشتراک بگذارید