شایع‌ترین سرطان در مردان سرطان دستگاه گوارش است

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
 
 پایگاه صاعقه::رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران از شیوع ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در مردان در کشور خبر داد.
 
به گزارش   پایگاه اطلاع رسانی صاعقه  به نقل از   باشگاه خبرنگاران جوان،دکتر اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران در خصوص کنگره کنترل و ثبت سرطان گفت: هدف اصلی از این کنگره مدیریت و کنترل سرطان است که با کنگره‌های علمی، فنی و تکنیکی متفاوت است ما باید یاد بگیریم که چگونه سرطان را در کشور مدیریت کنیم تا مرگ و میر کمتری ناشی از سرطان در کشور داشته باشیم.سرطان روز به روز در دنیا در حال افزایش است . ما در کشور سالانه حدود 90 هزار مورد سرطانی شناسایی کردیم که نزدیک به 30 هزار به مرگ منتهی شد. 
 
وی افزود:شایع‌ترین سرطان در ایران با سایر کشورها متفاوت است به عنوان مثال سرطان معده به عنوان اولین و کشنده‌ترین سرطان در مردان ایرانی شناخته شده است که در کشورهای دیگر در رده‌های پایین‌تر قرار دارد.این موضوع به رفتارها،‌فرهنگ‌ها، نحوه تغذیه، مثل مصرف عمده نمک،‌غذای مانده،‌چربی‌های حیوانی و بهداشت دهان و دندان مرتبط می‌شود.
 
وی ضمن اعلام حضور سازمان بین المللی کنترل سرطان در انجمن بهداشت که در مرکز لیون فرانسه قرار دارد عنوان کرد: ما تلاش داریم یک جمع‌بندی را به نیابت از وزارت بهداشت داشته باشیم.در همه دنیا 30 درصد علت مرگ‌ها مصرف دخانیات است که در ایران روز به روز مصرف دخانیات در حال افزایش است، به طوری که افراد سیگاری مبتلا به سرطان حدود 4 برابر بیشتر از افراد عادی مبتلا هستند. 
 
وی در ادامه در خصوص مصرف سیگار و قلیان در زنان افزود: در بین زنان مصرف سیگار و قلیان در سال 82 حدود 1.7 درصد بوده است که این مقدار در سال 94 به 4 درصد رسیده است، یعنی در طول یک دهه بیش از سه برابر شده است و این نه تنها خطر سرطان بلکه خطرهای فرهنگی را هم برای خانواده‌های ایرانی به همراه خواهد داشت. هر قلیان بین 40 تا 100 سیگار را شامل می‌شود که متاسفانه از آنجایی که قبح اجتماعی آن کم شده است، مصرف آن روز به روز درحال افزایش است. 
 

این صفحه را به اشتراک بگذارید