خوراكی های ضد سرماخوردگی

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

سرماخوردگی

 

 
 
 پایگاه صاعقه::هميشه با شروع فصل سرما، آمار ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا هم افزايش مي‌يابد و يكي از بهترين راه‌های پيشگيري و درمان اين بيماري‌های فصلي و ويروسي، استفاده از خوراكي‌های مختلف است.

 

هميشه با شروع فصل سرما، آمار ابتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا هم افزايش مي‌يابد و يكي از بهترين راه‌های پيشگيري و درمان اين بيماري‌های فصلي و ويروسي، استفاده از خوراكي‌های مختلف است. از اين رو، در اين مطلب به معرفي بهترين مواد غذايي مي‌پردازيم كه در پيشگيري و بهبود سرماخوردگي توصيه مي‌شوند.
 
سير خام
سير خام حاوي تركيباني به نام«آليون» و «آليسين» است. اين 2 تركيب، تركيبات ضدويروسي بسيار قوي اي محسوب مي‌شوند كه مي‌توانند جلوي ابتلا به بيماري‌های ويروسي و مسري فصلي مانند سرماخوردگي را بگيرند. محققان بر اين باورند اگر ويروس سرماخوردگي وارد بدن افرادي شد كه عادت به مصرف سير خام دارند، قبل از فعاليت از بين خواهد رفت و ديگر فرد را مبتلا به سرماخوردگي نخواهدكرد. براي دست يافتن به خواص ضدويروسي سير، بايد آن را به صورت له يا رنده شده مصرف كنيد و از قورت دادن سير به صورت درسته بپرهيزيد. 
 
 پياز خام
پياز خام هم مانند سير خام، حاوي آليون و آليسين است و حجم بالايي از ويتامين C را به عنوان يكي از قوي ترين آنتي اكسيدان‌ها در خود جاي داده است. تمام اين تركيبات كنار هم مي‌توانند باعث تقويت سيستم ايمني بدن و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌های ويروسي و ميكروبي شوند. بهتر است افرادي كه نمي‌خواهند سرما بخورند، وعده‌های اصلي غذايي خود را با پياز خام همراه كنند. 
 
ادويه‌ها
ادويه‌هاي مختلفي مانند زردچوبه، دارچين و پودر گل ميخك حاوي حجم بسيار بالايي از انواع آنتي اكسيدان‌ها هستند. از اين رو، مي‌توانند باعث بهبود عملكرد سيستم ايمني و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌های ويروسي مانند سرماخوردگي شوند. براي بهره بردن بيشتر از خواص ادويه ها، بهتر است آنها را 10 دقيقه پيش از پايان زمان پخت به ظرف غذاي خود اضافه كنيد. 
 
سوپ مرغ 
سوپ مرغ، جزو آن گروه از غذاهايي است كه مصرف آن، هم براي پيشگيري از ابتلا به سرماخوردگي توصيه مي‌شود و هم براي درمان آن. سوپ مرغي كه حاوي گوشت مرغ، ادويه ها، هويج، پياز و سير باشد، علاوه بر افزايش قدرت سيستم دفاعي بدن باعث افزايش رطوبت و دماني حلق و بيني هم مي‌شود. از آنجايي كه ويروس‌هاي سرماخوردگي هميشه دنبال مخاط سرد و خشك براي نفوذ به بدن هستند، گرم و مرطوب شدن فضاي حلق و بيني مي‌تواند ويروس‌هاي سرماخوردگي را از بدن دور كند. از طرف ديگر، مصرف سوپ مرغ در دوران سرماخوردگي هم مي‌تواند با كاهش التهاب‌هاي داخلي، علائم و عوارض ناشي از سرماخوردگي را هم تخفيف دهد. 
 
مركبات  
مركبات هم مانند سوپ مرغ، نقشي دوطرفه در درمان و پيشگيري از سرماخوردگي دارند. مركباتي مانند پرتقال، نارنج، نارنگي يا ليموهاي ترش و شيرين، سرشار از ويتامين C هستند.  به همين دليل هم مصرف روزانه آنها مي‌تواند تا 23 درصد شانس ابتلا به سرماخوردگي را كم كند و عوارض ناشي از اين بيماري ويروسي را كاهش دهد. كلم بروكلي، سيب زميني شيرين، سبزي‌هاي برگ سبز تيره و گوجه فرنگي تازه هم تقريبا به اندازه مركبات ويتامين C دارند و مي‌توانند در درمان و پيشگيري از سرماخوردگي موثر باشند. 
 
گوشت قرمز
 اگر يكي از اعضاي خانواده تان سرما خورده است، حتما حداقل روزي 23 گرم گوشت قرمز را در برنامه غذايي ساير اعضاي خانواده بگنجانيد. گوشت قرمز، سرشار از ماده معدني روي است. از اين رو، مي‌تواند با كمك به توليد گلبول‌های سفيد خوني، باعث افزايش قدرت سيستم ايمني بدن شود و جلوي ابتلا به برخي از بيماري‌های ويروسي مانند سرماخوردگي را بگيرد. 
 
 
ماهي سالمون
 ماهي سالمون دريايي، حاوي مقادير مناسبي از ويتامين D است و مي‌تواند نقش موثري در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌های عفوني و ويروسي مانند سرماخوردگي داشته باشد. براي پيشگيري از سرماخوردگي، مي‌توانيد هفته‌ای 2 مرتبه ماهي سالمون دريايي را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. 
 
 
 گوشت بوقلمون
 گوشت بوقلمون، يكي از مرغوب‌ترين انواع پروتئين است كه علاوه بر تامين روي، مي‌تواند انرژي كافي براي بيماران مبتلا به سرماخوردگي را هم تامين كند تا آنها را از شر كرختي ناشي از سرماخوردگي در امان بمانند.  
 
چاي گرم
 مصرف انواع چاي، مانند چاي سبز، اولانگ يا سياه به صورت گرم مي‌تواند با وارد كردن حجم بالايي از آنتي اكسيدان‌ها به بدن و نرم و روان كردن مخاط بيني و گلو، در درمان هرچه سريع تر سرماخوردگي موثر باشد. اگر كمي‌عسل يا ليمو به چاي خود اضافه كنيد، خواص درماني آن را براي رفع سرماخوردگي بيشتر خواهيد كرد .  

این صفحه را به اشتراک بگذارید