آشنایی با خواص خرمالو

  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

خرمالو

 
 
 پایگاه صاعقه::خرمالو غير از منگنز حاوي 9 درصد ويتامين C و 8 درصد ويتامين B6‌ است. فيبر خوراكي موجود در آن نيز به‌شدت بالاست و 80 درصد بافت اين ميوه را آب تشكيل مي‌دهد.
 
خرمالو از ميوه‌هايي است كه به دليل طعم گس شايد مورد علاقه بعضي‌ها نباشد اما اين ميوه داراي خواص مفيدي براي بدن است. خرمالو حاوي مواد مغذي و تركيب خوبي از ويتامين‌ها و مواد معدني است و مقدار كاملي از پروتئين را داراست و همچنين مقدار چربي آن پايين است.
در حقيقت خرمالو تركيب مطلوبي از مواد مغذي به مقدار كافي و مناسب است. بسياري از مواد مغذي موجود در خرمالو تنها 2 تا 3 درصد نياز روزانه به آنها را تامين مي‌كنند اما وجود سطح بالايي از منگنز در اين ميوه 17 درصد از نياز روزانه به اين ماده معدني را تامين مي‌کند.
خرمالو غير از منگنز حاوي 9 درصد ويتامين C و 8 درصد ويتامين B6‌ است. فيبر خوراكي موجود در آن نيز به‌شدت بالاست و 80 درصد بافت اين ميوه را آب تشكيل مي‌دهد.
از ديگر ويژگي‌هاي خرمالو وجود مقدار بالايي آنتي اكسيدان است كه با خنثي‌سازي راديكال‌هاي آزاد از بروز بيماري حاد شونده همچون پيري، سرطان، آب مرواريد و دژنراسيون ماكولا (نوعي اختلال چشمي ناشي از افزايش سن) جلوگيري مي‌كند. يكي ديگر از خواص اين ميوه تاثير آن در تسريع فرآيند كاهش وزن است. وجود فيبر بالا و ديگر مواد مغذي سرعت كاهش وزن را افزايش مي‌دهد. مصرف خوراكي‌هايي همچون خرمالو كه حاوي فيبر بالا هستند در دوره رژيم كاهش وزن باعث مي‌شود فرد براي مدت زمان بيشتري احساس سيري داشته باشد.
همچنين خوراكي‌هاي حاوي فيبر بالا در كاهش ميل به مصرف قند و خوراكي‌هاي فرآوري شده نقش دارد. خرمالو داراي «لوتئين زآگزانتين» به عنوان يك ايزومر است. در بسياري از مطالعات و روش‌هاي درماني جديد آمده است كه اين ايزومر در حفظ و ارتقاي سطح بينايي موثر است. اين ماده روي شبكيه چشم تاثير مي‌گذارد و از بروز بيماري‌هاي تحليل برنده همچون دژنراسيون ماكولا جلوگيري مي‌كند. همچنين مصرف آن براي پيشگيري از آب مرواريد توصيه مي‌شود.
آسيب ديدگي چشم يكي از دلايل از دست رفت قدرت بينايي است. اين آسيب ديدگي از واكنش اكسيژن با انواع خاصي از مولكول‌ها و ايجاد راديكال‌هاي آزاد ناشي مي‌شود. خرمالو به دليل دارا بودن ويتامين‌هاي A، C و K از خواص آنتي اكسيداني برخوردار است. اين مواد مغذي جهت حفظ سلامت چشم‌ها در برابر آسيب ديدگي شبكيه‌ حائز اهميت است. همچنين لوتئين زآگزانتين همراه با ويتامين‌هاي ذكر شده آسيب ناشي از اشعه فرابنفش و ديگر عفونت‌هاي چشمي را به حداقل مي‌رساند. بهبود سلامت سيستم گوارشي از ديگر فوائد مصرف خرمالوست. اين ميوه به دليل دارا بودن مقدار بالايي فيبر خوراكي جهت تسهيل فرآيند هضم ضروري است. وجود فيبر خوراكي در خرمالو از بروز يبوست در فرد جلوگيري مي‌كند.
يكي ديگر از خواص اين ميوه ضد سرطان بودن آن است. خرمالو حاوي مقادير بالاي مواد مغذي مفيد است كه بدن را در برابر راديكال‌هاي آزاد حفظ مي‌كند. راديكال‌هاي آزاد همچنين عامل بروز سرطان هستند.
پزشكان بر اين باورند با مصرف خرمالو مي‌توان روند فرسودگي بدن را به تعويق انداخت. راديكال‌هاي آزاد نه تنها علت بروز سرطان به حساب مي‌آيند بلكه به تسريع روند فرسودگي بدن كمك مي‌كنند. راديكال‌هاي آزاد به سلول‌هاي پوست آسيب رسانده و فرسوده شدن آن را تسريع مي‌كنند.
خرمالو همچنين حاوي ويتامين C است كه به گفته پزشكان براي حفظ بدن از ابتلا به بيماري‌هاي رايج و متداول توصيه مي‌شود. خوراكي‌هاي حاوي مواد مغذي مصرف شود. ويتامين C از جمله تركيب‌هايي است كه سيستم ايمني را در برابر سرماخوردگي، آنفلوآنزا و عفونت‌ها تقويت مي‌كند.
تاثير خرمالو روي سيستم گردش خون و سلامت قلب از ديگر فوائد مصرف اين ميوه است. اين ميوه سرشار از پتاسيم است كه به تنظيم فشار خون بدن از طريق بسط رگ‌هاي خوني و آرام كردن ماهيچه‌ها كمك مي‌كند. در حقيقت بسياري از پزشكان از پتاسيم به عنوان مسكن درد در عضلات استفاده مي‌كنند.
به گزارش ويكي فيتنس، خرمالو با وجود آنكه حاوي خواص بسياري براي بدن است اما از آنجايي كه در اين ميوه مقدار بالايي تانن وجود دارد مي‌تواند فاكتور خطرزا باشد. وجود تانن در مقدار بالا تاثيرات سمي دارد و به همين دليل متخصصان تغذيه مصرف اين ميوه به مقدار متعادل را توصيه مي‌كنند
 

این صفحه را به اشتراک بگذارید