جولان «کامنت‌های موهن» در سایت‌های خبری/ کاربران سودجو؛‌ مدیران سهل‌انگار

فریم :

خبرگزاری فارس: نظرات و کامنت‌های حاوی مطالب توهین‌آمیز در سایه غفلت برخی مدیران مسئول پایگاه‌های خبری در خروجی این سایت‌ها قرار می‌گیرند.

خبرگزاری فارس: جولان «کامنت‌های موهن» در سایت‌های خبری/ کاربران سودجو؛‌ مدیران سهل‌انگار
 

 به گزارش خبرنگار سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، اکثر خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری کشور، امکانی را برای خوانندگان خود به وجود آورده‌اند که بر اساس آن، کاربران سایت‌های اینترنتی با وارد کردن نام و آدرس ایمیل خود می‌توانند «نظر» خود را برای اعضای تحریریه‌ی رسانه مذکور ارسال کنند.

انتشار این نظرات و پاسخ اعضای تحریریه یا دیگر مخاطبان سایت و همچنین امکان دادن رای مثبت یا منفی به نظرات، باعث شده تا ارتباط یک طرفه میان نویسنده و خواننده از بین رفته و این سایت‌ها به مثابه یک «شبکه‌ اجتماعی» عمل کنند.

همچنین استقبال از انتشار کامنت‌ها در سایت‌های خبری،‌ منجر به راه‌اندازی بخشی به عنوان «پر بحث ترین‌ها» شده است که غالب خوانندگان حرفه‌ای پس از خواندن اخبار «پربازدیدها» به سراغ بخش «پربحث‌ها» می‌روند و اخبار جنجالی روز را از آن جا پیگیری می‌کنند.

البته در کنار تمام محاسنی که انتشار عمومی نظرات کاربران در فضای مجازی دارد، بی دقتی مدیر مسئولان برخی سایت‌ها در انعکاس کامنت‌هایی که محتوای ضد ارزشی و اخلاقی دارند باعث بروز انتقاداتی به «انتشار عمومی نظرات کاربران» شده است.

برای شفاف‌تر شدن این موضوع تنها «تعدادی» از نظراتی که قادر به انتشار تصاویر آنها هستیم را در ادامه می‌آوریم:

نمونه‌ای از توهین به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

 

نظرات مربوط به یکی از تصاویر رئیس‌جمهور

 

استفاده از جملات نامناسب و بی‌احترامی به نظرات دیگران 

 

بی‌احترامی به نظر دیگر کاربران

 

* خواننده‌های اخبار فضای مجازی با خطوط قرمز آشنا نیستند؛ مدیران مقصرند

در این رابطه شهاب خاکسار سردبیر سایت خبری «الف» به خبرنگار ما گفت که با توجه به نوپا بودن امکان انتشار کامنت در رسانه‌های مجازی از یک سو کاربران اینترنتی که فرهنگ استفاده از این تعامل را نیاموخته‌اند، مقصرند و از سوی دیگر مدیران مسئول سایت‌های خبری که استانداردهای مشخصی را برای انتشار کامنت‌های بینندگان رسانه شان تعریف نکردند.

خاکسار تشریح کرد:‌ زمانی که اعضای هیات تحریره رسانه‌ها تعریف معینی از استانداردها داشته باشند،‌ می‌توانند این استانداردها را برای مخاطبانشان توضیح دهند چرا که اصولاً خواننده‌های اخبار فضای مجازی با خطوط قرمز آشنا نیستند و گاه وارد حریم شخصی افراد می‌شوند و گاه با هتک حرمت به شخصیت‌ها و مسئولان منافع ملی را زیر سوال می‌برند.

 

* درج ناآگاهانه نظرات و ضربه به منافع ملی

سردبیر سایت خبری «الف» با اشاره به این که درج نظرات غیرهوشمندانه و ناآگاهانه می‌تواند باعث به وجود آمدن صدمات جبران ناپذیر شود و فرصت سوء استفاده را برای مخالفان نظام فراهم آورد، گفت: نمی‌توان با این توجیه که اظهار نظر خواننده «باید» منتشر شود، توهین به اشخاص، ورود به حریم شخصی و منافع ملی را منعکس کرد اما در عوض نباید از کاربران اینترنتی انتظار داشت که ادبیاتی مانند ادبیات اصحاب رسانه را داشته باشند.

به نظر می‌رسد از یک سو باید مدیران مسئول و سردبیران سایت‌های خبری به دور از نگاه شعاری به مقوله آزادی بیان، از انتشار نظرات موهن بپرهیزند و از سوی دیگر نیز، نهادهای نظارتی باید با ورود به این مسئله مهم جلوی نشر گسترده نظرات حاوی الفاظ توهین‌آمیز، فحاشی و هتک حرمت به اشخاص و منافع ملی را بگیرند.

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید