اولین امیر، اولین ترور، وقتی ساواک از سرلشکر اخراجی ارتش خسته شد

فریم

 

مدیریت ساواک تهران که در برابر مأموریت مراقبت دائمی از منزل قرنی دچار مشکل شده بود، ترجیح داد که به نوعی بار این عملیات را از روی دوش خود بردارد.

خبرگزاری فارس: وقتی ساواک از سرلشکر اخراجی ارتش خسته شد

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس (باشگاه توانا)، در پی آغاز فعالیت‌های جدید شهید سپهبد «محمدولی‌خان قرنی» با نهضت امام خمینی (ره)  ، وی به 3 سال زندان محکوم شد ؛ قرنی در دوران محکومیت  هیچ وقت علیه دوستانش اقرار نکرد  ، از سویی دیگر با توطئه افسران ارشد  ارتش   شاه مواجه می‌شود.

 

                                                               ***

این سند کاملاً آشکار می‌سازد که قرنی علیه دوستانش به هیچ‌روی نه تنها اقرار نکرد بلکه هیچ اطلاعی به ساواک نداد و آنها را مدت‌ها سر در گم نگهداشت اگر این سند را کنار اظهارات آقای شاپور رواسانی در خصوص اتهام جاسوسی به سرلشکر قرنی قرار دهیم چرا که دادرسی ارتش و ساواک نتوانستند نوع رابطه قرنی با افسران را کشف نمایند. که نتیجه سه سال بازجویی و پی‌گیری دربار و اطلاع یافتن نوع رابطه افسران با قرنی برای ساواک و رئیس.

ساواک تهران خسته می‌شود

مدیریت ساواک تهران که در برابر مأموریت مراقبت دائمی از منزل قرنی دچار مشکل شده بود ترجیح داد که به نوعی بار این عملیات را از روی دوش خود بردارد. لذا نواب رئیس وقت ساواک تهران می‌نویسد:

سازمان اطلاعات و امنیت کشور

موضوع: سرلشکر سابق محمدولی قرنی

27 آذر 1345

برابر گزارش 2514/ب- 45.10.2 ساواک شمال غرب تهران.

چون ساواک مزبور عناصر مراقبتی در اختیار ندارد تا بتواند عملیات شخص نامبرده را تحت کنترل و مراقبت دقیق قرار دهد، علی‌هذا خواهشمند است دستور فرمایید نظریه آن اداره کل را نسبت به کنترل و تعقیب مشارالیه به وسیله تیم تعقیب و مراقبت ضمن مدت تعقیب به این ساواک اعلام نمایند.

رئیس ساواک تهران. نواب

 

                                                              ***

مراقبت دائمی ساواک نشان می‌دهد که قرنی در منزلش احساس امنیت نمی‌کرد، کمتر به خانه خود که تحت نظر ساواک بوده می‌رفته است.

سازمان اطلاعات و امنیت کشور

درباره: ‌سرلشکر اخراجی محمدولی قرنی

مراقبت از نامبرده بالا توسط تیم تعقیب و مراقبت در حال حاضر ضرورتی ندارد. خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به گزارش خبری (موضوع مسافرت مشارالیه به لاهیجان) نظر به اینکه مدتی است که شخص مذکور به منزل خود رفت و آمدی ندارد، تحقیق نماید آیا نامبرده از تهران خارج شده یا خیر؟ در صورت اول تعیین شود به کدامیک از شهرستان‌ها و به چه منظوری مسافرت نموده است.

مدیر کل اداره سوم. مقدم

 

                                                            ***

قرنی یک لشکر بسیج کرده است

هنوز دو ماهی از آزادی قرنی نمی‌گذشت که چنین گزارش وحشتناکی درباره سرلشکر قرنی آن هم گردآوری مجموعه ای از نیروها به استعداد یک تیپ یا لشکر تهدید شد. صرف‌نظر از صحت و سقم این گزارش درک عمق نگرانی رژیم پهلوی از قرنی چقدر بوده است و این درحالی است که تمام فعالیت‌های قرنی به شدت زیر نظر ساواک کنترل شود.

توطئه افسران ارشد علیه قرنی

مراقبت‌های مستقیم ساواک بر فعالیت‌های قرنی نتیجه‌ای برای آن ندارد و قرنی در جلسات مختلف به بیان بغض‌های افسران ارشد علیه خود می‌پردازد و با وجود دقت ساواک چیزی از خود او نمی‌یابد و آنچه که بیشتر علیه قرنی وجود دارد اطلاعیه و گزارشات علیه قرنی است با این وجود قرنی می‌خواهد تردیدهای پیرامون خود را وارد بدنه ساواک بنماید.

ارتباط قرنی با علما و روحانیون

این گزارش مبسوط حوزه فعالیت علما و روحانیون تهران بر علیه رژیم پهلوی است که پیوند سرلشکر قرنی با جامعه روحانیت را با دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

موضوع: فعالیت‌های دسته جمعی و مشکوک روحانیون

در حال حاضر عده‌ای از روحانیون طراز اول تهران جلساتی در منازل آیت‌الله سید ابراهیم میلانی عموزاده آیت‌الله حاج سید هادی میلانی و آیت‌الله حاج سید مرتضی علم، آیت‌الله کماری، آیت‌الله حاج سیداسماعیل سجادی رهبر زنجیرزنان تبریز، آیت‌الله حاج سید مرتضی خلخالی، آیت‌الله شبستری، حجت‌الاسلام حاج شیخ حسین غفاری تشکیل می‌دهند که در آن بیشتر علما تهران شرکت دارند و انتظار می‌رود که به زودی قطعنامه‌ای منتشر نمایند این عده که قبلاً خودداری ایده و عقیده جداگانه‌ای بوده‌اند اکنون با وحدت و اتفاق یکدیگر تصمیم گرفته‌اند که حوزه‌های علمیه نجف، قم و مشهد را تقویت نمایند و با یک اتحاد کامل و همبستگی جدا در مقابل دولت پایداری نمایند و تعداد تقریبی این روحانیون به 300 نفر می‌رسد ولی در جلسات آنها در حدود 30 الی 40 نفر شرکت می‌کنند و به طور اطلاع دقیق این عده بعضی از روحانیون را نیز از جمع خود طرد کرده‌اند که آنها عبارت‌اند از حاج سیدعلی‌اصغر خوئی، سیدهادی خسروشاهی و چند نفر دیگر.

 

 



این صفحه را به اشتراک بگذارید