آموزش مهارت‌هاي زندگي در مواجهه با کشمکش‌هاي روزمره حايز اهميت است

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

توجه و آموزش مهارت‌هاي زندگي به منظور پيشگيري از کشمکش‌هاي روزمره زندگي و برخورد مثبت و سازنده در مواجهه با آنها ضروری است.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه  به نقل از    باشگاه خبرنگاران   ؛ مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی علوم‌پزشکي مشهد با بيان اين که «در جريان زندگي امروز، گاه انسان به يک ماشين بي‌روح تبديل شده که هويت خود را از دست داده است»، تصريح کرد: بنظر مي‌رسد نياز اصلي انسان امروز بازگرداندن اين هويت به اوست و اين مهم اتفاق نمي‌افتد، مگر اين که او تعريف صحيحي از خود داشته باشد، زندگي را بشناسد و مهارت‌هاي زندگي اجتماعي سالم را آموخته باشد.
 
آموزش مهارت‌هاي زندگي سطح بهداشت رواني جامعه را ارتقاء مي‌دهد
 
دکتر عباس زوار با ارايه تعريفي از مهارت‌هاي زندگي، اظهار کرد: توانايي انجام رفتار سازگارانه و مثبت که افراد را قادر مي‌کند بطور مؤثري با مشکلات و کشمکش‌‌هاي زندگي روزمره کنار بيايند، حايزاهميت است و آموزش اين مهارت‌ها به افراد کمک مي‌کند تا هم خودشان و هم جامعه از آسيب‌هاي رواني و اجتماعي محافظت شده و سطح بهداشت رواني خويش و جامعه ارتقاء يابد.
 
از ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتاري خود اطلاعات کافي و مناسبي نداريم
 
وي مهارت خودآگاهي، همدلي، ارتباط، روابط بين‌فردي، تصميم‌گيري، تفکرخلاق، تفکر انتقادي، حل مسأله،مقابله با هيجانات و مقابله با استرس را از مهمترين مهارتهاي زندگي نام برد و درباره مهارت خودآگاهي گفت: بيشتر افراد فقط درباره ويژگي‌هاي کلي و عمومي خود از جمله سن، جنس، نام، تحصيلات و وضعيت شغلي صحبت مي‌کنيم، در حالي که از ويژگي‌هاي شخصيتي و رفتاري خود اطلاعات کافي و مناسبي نداريم.
 
مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی علوم‌پزشکي مشهد خاطرنشان کرد: در مهارت خودآگاهي مي‌آموزيم که بايد خود را بشناسيم و ياد بگيريم که با خود چگونه کنار بياييم، به نکات مثبت خود اهميت داده و منفي‌ها را حذف کنيم.
 
خودآگاهي کمک مي‌کند رضايت کافي از زندگي داشته باشيم
 
وي افزود: خودآگاهي به ما کمک مي‌کند که احساسات خود را شناسايي کنيم، از آنها آگاه شده و اين احساسات را کنترل کنيم. از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شويم و با تکيه بر نقاط قوت، نقاط ضعف خود را کاهش دهيم.همچنين از نيازهاي خود آگاه شويم و از مسيرهاي سالم به رفع آنها بپردازيم. اهداف واقع‌بينانه‌اي براي زندگي خود تعيين کنيم. با حقوق و مسئوليت‌هاي خود آشنا شويم.
 
دکتر زوار تأکيد کرد: خودآگاهي موجب ارزشمندي ما مي‌شود و به ما کمک مي‌کند تا دنبال ارزش‌هاي واقعي بجاي ارزش‌هاي کاذب باشيم و رضايت کافي از زندگي داشته باشيم.
 

این صفحه را به اشتراک بگذارید