4 صدمه جبران‌ناپذیر، عواقب کمبود این عنصر در بدن

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 
تغذیه مناسب و دریافت همه گروه‌های غذایی و ریزمغذی‌ها، در عملکرد صحیح همه اندام‌ها و ارگان‌های بدن نقش دارد. یکی از این قسمت‌ها غده تیروئید است که تغییرات عملکردی آن ارتباط زیادی به نوع تغذیه دارد.
محمد جواد حسین‌زاده، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: ید از عناصر اصلی سازنده هورمون‌های تیروئیدی است که کمبود آن موجب کمبود در ساخت هورمون تیروئیدی و در پی آن بزرگ شدن تیروئید یا گواتر می‌شود.
 
کمبود مواد حاوی ید و در نتیجه کمبود ساخت و ترشح هورمون‌های تیروئیدی صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند از جمله: اختلالات یادگیری در کودکان، مرگ داخل رحمی جنین، اختلالات جنینی و کرتیستیم که عقب ماندگی غیرقابل برگشت مغزی است.
 
حسین‌زاده در ادامه گفت: افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند، در زمینه مصرف برخی موادغذایی از جمله سویا، کاهو، کلم و برخی گیاهان و سبزیجات، احتیاط کنند و در صورت تمایل به مصرف بهتر است این مواد را بصورت بخارپز و حرارت دیده استفاده کنند تا عوامل ایجاد کننده پرکاری غیرفعال شود.
 
این متخصص تغذیه اظهار داشت: برای جبران کم کاری تیروئید طرح غنی‌سازی ید در نمک که در حال حاضر انجام می‌گیرد، بسیار مفید است و اشکالات رشدی و یادگیری که در نتیجه کمبود ید حاصل می‌شود، بدین روش جبران می‌شود.
 
انتهای‌پیام/

این صفحه را به اشتراک بگذارید